måndag 3 oktober 2011

Polkadansande chokladbollar

Såg att mina små polkagrisar börjat klumpa ihop sig i den fuktiga påsen och tänkte att de skulle få ett bättre öde. Kom att tänka på mina chokladbollar jag gjorde förra julen. Rullade vanliga chokladbollar i lite olika saker som gav olika smaker; polkagrisar, pistagenötter och hasselnötter. De med grisarna var en vinnare enligt mina brorsbarn.

Ni har säkert receptet men utifallatt:
Chokladbollar, ca 20 st 

3 dl havregryn
100 g smör
4 msk strösocker
1 msk kakao
1 msk vatten el kaffe el favorit likör
Hackade polkagrisar

Börja med att hacka polkagrisarna för du blir så kladdig sen. Häll upp i en bred men lite djup tallrik. Blanda sen alla boll ingredienser i en skål och knåda med händerna tills det blir en fin, fast deg. Dela upp och rulla till små bollar mellan handflatorna. Rulla i polka-hacket och lägg på ett fat. Ställ in fatet med bollarna i kylen.


Foto: Helena Lyth




















Nu är det många julbloggare som berättar om olika chokladnyheter. Tänkte att jag skulle göra min egna chokladask med boll-praliner. Jag är ingen chokladfantast så detta blir min egna Alladinask för bakverk är mer min grej. Jag la varje boll i en knäckform, dessa är från IKEA, och sen ner i en passande röd låda jag hittade i mina gömmor. Vips, en fin fin gå-borts-present. 

5 kommentarer:

  1. Det lät gott tack för tipset :)

    Sv: mmm, marsipan är gott! Tycker även det är minst lika fina att se på, tex marsipangrisar! Riktiga konstverk kan man få tag på :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det verkar vara en hit även om jag inte alltid är så förtjust i polkagrisar, men, ju mer jag tänker på det, ju bättre verkar det! Tackar för tipset!

    SvaraRadera
  3. Du borde ta mig fan få Nobelpriset!

    SvaraRadera
  4. mmm... høres godt ut ♥

    Disse må jeg prøve, takk for oppskriften!

    SvaraRadera
  5. Vilken bra idé, den måste jag nog sno! :-)

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...