tisdag 11 oktober 2011

"Jesus, se nu vad du har gjort"

Känns rubriktexten igen? Det är från den sagolikt smarta jullåten "Nu är det jul igen" av Just D. Men det är en intressant mening. Jag har julbloggat och läst andra julbloggar nu under hösten och det är mycket julglädje, tips, shopping och längtan efter att få mysa, äta, pynta, vara ledig och umgås med familj och vänner. Det är inte många som nämner de facto varför vi firar jul; Jesus födelse. Missförstå mig rätt nu. Jag skulle aldrig kalla mig troende kristen men jag firar jul och det ÄR en religiös helg.

Vi lever i ett sekulärt samhälle men vid jul är det många som går på adventskonserter i kyrkor, sätter upp krubbor i hemmen, tänder adventsljustaken och julsstjärnor kanske utan alls ha någon tanke på att det är religiösa symboler. Men jag gissar, helt utifrån mina egna spaningar, att många finner just detta som en av de saker som är det fina med julen. Att det finns ett lugn, en frid som infinner sig tex i kyrkan vid advent men utan att alls vara troende.  Sån är jag. Tar helt klart russinen ur kakan och lyssnar gärna på klassisk julmusik, har tre (!) krubbor och går på adventskonserter men resten av året är jag inte ens i närheten av att gå in i en kyrka om det inte är bröllop, dop, eller - Gud (?!) förbjude, en begravning.

Är du som jag?

Bild från tillverkaren: Alexander Girard


5 kommentarer:

  1. Kan vara en av julens bästa låtar faktiskt! ;) Jag håller med dig i det du skriver. Jag sätter mig gärna i en kyrka vid juletid, aldrig annars...

    SvaraRadera
  2. SV: Jag förstår dig, jag har också abstinens efter julläsning - men vänta! Allers är, enligt min åsikt, den sämsta av tidningarna. Det kommer ju dessutom mycket bättre julläsning i slutet av oktober/början av november. Speciellt Amelia och Hembakat gillar jag!

    SvaraRadera
  3. Jag är nog ännu mindre kyrklig än vad du är. Jag har aldrig varit på julottan eller midnattsmässa till exempel.

    Men jag är som dig ändå (för att jag inledde årets bloggande med textrader från "Nu är det jul igen" haha)

    Förresten: Dubbeltack! för tipset om (nu skriver jag om det...) de ryska mormödrarna, det var ju jättefina etiketter! Och för komplimangen om flaskorna :-)

    Var det gott med sushi? Måste lära mig att laga det nån gång...

    SvaraRadera
  4. Jag blev inspirrad av ditt inlägg och skrev lite om min tro, på min blogg :) Tack!

    SvaraRadera
  5. Håller med dig och tycker att det även liknar vårt sätt att tänka och vara i vår familj!

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...