torsdag 20 oktober 2011

"Så juligt att man får ont i magen"

Citatet är från "Jul i Bullerbyn" av Astrid Lindgren. Sonen säger på väg hem från dagis att han vill titta på "Bullen". Efter lite funderingar och gissningar förstår jag att han menar "Barnen i Bullerbyn". Det fick mig att minnas sagoboken ovan som var en given sagobok vid sängdags i jultid. Varje uppslag har en bild som är på pricken så där juligt jag önskar ha det.

För visst fanns det jular det var som på bilden nedan? Att somna om när man vaknade alldeles för tidigt på julaftonsmorgonen gick ju inte. Då tassades det ner till vardagsrummet och där stod granen, vackrare än någonsin.

Illustration: Ilon Wikland, Jul i Bullerbyn

11 kommentarer:

  1. Sv: Det är sant, men det är väl lite av ett signum för Granit, det blir aldrig särskilt extravagant utan alltid ganska enkelt. Vilket inte alltid passar under julen ;)

    SvaraRadera
  2. Sv: jo just det, dom har man sett :) men kul att dom går att köpa lite överallt nu!

    SvaraRadera
  3. På julafton var väl enda gången vi barn var uppe före mamma och pappa tror jag.

    SvaraRadera
  4. Ilon Wiklands bilder är så härligt stämningsfulla och Astrids böcker så bra!

    SvaraRadera
  5. Underbar bok det där! Ja man kan vakna tidigt eller vakna alldeles för tidigt. Vaknade vid 23 på kvällen den 23dec efter att ha sovt ca 3-4timmar och trodde det var julafton. Så kan det vara när man är spänd inför den roliga dagen =).

    SvaraRadera
  6. SV: Samma siffra som antalet adventsljus ;)

    SvaraRadera
  7. En riktig bullerby-jul, visst skulle det vara något? Kommer ihåg hur man som liten läste om hur de åkte häst och vagn till kyrkan. Lät så otroligt mysigt, och så blev man plötsligt lite sådär smygreligiös, även om det nog mest var hästen och vagnen jag ville åt :)

    SvaraRadera
  8. Älskar Bullerbyn och deras julfirande. Hög mysfaktor i både bok och film! Fina bilder.
    Sv: Ja, det blir nog så vi gör. Får titta på utsikten från köket och balkongen istället. :) Och vi gjorde samma i förra lägenheten, och katterna hanterade gran istället för katträd bra. :) De fick ligga i datorrummet istället.

    SvaraRadera
  9. Astrid is the queen of Christmas, Tomten is the king. Min favvo-Astrid i juletid är när Emil bjuder alla fattigjon på julmat. Jag gillar speciellt att de - faktiskt - är snälla mot kommandoran på slutet.

    Sv: japp, jag är veteran. Mig veteligen är det jag och Tomtemor som varit med längst. Båda två började 2006, så jag och bloggen firar fem år i år :-)
    Nyfiken: vad var det du googlade på?

    SvaraRadera
  10. Sv: Jaha, jag skulle också chansat på Apotekarnes, den brukar vara bäst. Kanske är det dags för en omvärdering?

    SvaraRadera
  11. När jag var yngre var det precis sådär! Man vaknade allt för tidigt, tassade upp och hittade sin julstrumpa med jultidningen, celmentinen och några kolor. Sedan smög man försiktigt ner för den knarrande trappan och in i vardagsrummet där julgranen stod tänd med en liten hög med paket under som vi fick öppna på morgonen...

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...