måndag 10 oktober 2011

Risk för brist på julskinka!

Hjälp! Panik! Scan ser att det finns risk för att det blir skinkbrist till jul. Det är de ekologiska svenska julskinkorna som det råder brist på. Om man vill vara säker på att roffa åt sig en skinka bör man enligt Scan vara ute redan vid första advent. Oj oj oj! Läs artiklar här och här.

Eller är det pr-trick för att få fart på försäljningen? Tycker mig alltid höra innan midsommar att det kommer vara brist på jordgubbar och färskpotatis. Har aldrig stått där med sill i munnen och snaps i handen och varit utan potatis.

Men visst vill jag ha en ekogris på vårt julbord så jag är kanske en av dem som står där i köttdisken i slutet av november och plockar på mig en skinkstump.

Foto: Magnus Hjalmarsson Neideman

5 kommentarer:

  1. Ahh - jag läste det idag med och tänkte att vi nu måste inhandla en i god tid. Vi ska ju bort över jul och sen iväg till all inclusive en veckan, men fasen, man VILL ju ha minst en skinka till, sådär framåt nyår! Fast en månad i frysen borde den ju klara..

    SV: Har du sett sådana lampor som syns lite överallt på olika bloggar, framför allt, som är gjorda av dukar som klistrats med tapetklister på ballonger (jag veeeet vad tekniken heter, men det har jag glömt) och sen använts som tak- och fönsterlampor? Jag har funderat på att göra sådana av just juldukar, virkade i rött, vitt och kanske blått/silver (för att matcha årets tema), jag antar att det borde gå att göra med vanliga juldukar från 70-talet också, det kan ju bli riktigt coolt!

    SvaraRadera
  2. Såg också nån notis om det men som med potatis och jordgubbar så finns dom ju alltid där ändå!

    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. ¨Vad tokigt..jag har inte upplevt de. undra vad det kan vara? jag måste testa lakrits. kram

    SvaraRadera
  4. Har varit med om det en gång! Vi åt alltid griljerad julskinka, alltså inte kokt.. men så var dom slut! Vi blev helt förkrossade, traditionen gick ju i stöpet.. sökte överallt men icket! Då testade vi kokt och insåg att det faktiskt inte var så farligt ändå ;) Men vi var för sent ute!

    Ska absolut vara ute i god tid, skinkan är ju bäst!

    SvaraRadera
  5. Sv: Ja eller hur, det gör jag också! Det ska bli så mysigt!

    Angående julskinkan så tänker jag nog nja, det känns som om ingenting någonsin faktiskt tar slut (typ). Men det klart, vill du vara säker kanske du ska hänga runt köttdisken i november som sagts ;)

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...