söndag 16 oktober 2011

Väninnepanelen testar

Visst vill jag testa årets julnyheter men det är ju roligare att göra tillsammans med andra så idag hade jag 8 härliga väninnor på en maffig testrunda med betygsättning. Det blev en väninnepanel.

Det vi testade var Blossas årgångsglögg 2011 Arabica, tre sorters julmust, Juleskums tre varianter och Aladdin mörk choklad. Till detta åt vi snittar: Pepparkaka med ädelost, knäcke med chevre, hjortronsylt och rostade pinjenötter och sen prinskorv inlindad i bacon med katrinplommon.




Först ut var Arabica, årets Blossaglögg med kaffesmak. Vi testade både varm och kall.

Några reflektioner:
"Luktar som en gammal kaffetermos"
"Inte så smakrik men helt ok. Inte så söt som vanlig glögg"
"Bitter i eftersmaken"
"Den tar sig men slår inte "vanlig" glögg"
"Något bättre kall, mer smak av kaffe"
"Bättre och fräschare smak med is"

Betyg varm: 2,2
Betyg kall: 2,4

Sedan anordnade jag ett blindtest på tre sorters julmust. Nr 1 nykomlingen Bjäre, Nr 2 klassikern Apotekarnes och Nr 3 Nygårdas eklagrade.

Nr 1: "Mild och god" "Inte så söt" "Klassisk julmust"  Betyg: 3,6
Nr 2: "Mer smak, sötare än nr 1" "Traditionell"  Betyg: 3,1
Nr 3: "Plastig bismak" "Dålig kolsyra" "Underlig" "Kemisk"  Betyg: 1,3







Nå, vad tyckte tjejerna om att Marabou ger ut en Aladdin mörk choklad? Smaken?

"Perfekt gå-bort-present till mörk chokladälskare" 
"Konstigt att den inte fick eget namn då den med ljusa bitar heter Paradis" 
"Äntligen" 
"Mörk chokladfans kommer nog köpa annan choklad med högre kakaohalt" 
"Tråkiga, plastiga bitar till utseendet" 
"Yummy!" 
"Saknar bitar med 70% och uppåt"





Juleskum är för mig ett självklart julgodis. Finns alltid med på vårt gottabord. I år lanseras en variant med polkasmak. Förra eller nått år sedan kom en chokladdoppad variant.

Nr 1 Originalet: Betyg 3,4
Nr 2 Polkasmak: Betyg 2,1
Nr 3 Chokladdoppad: Betyg: 3,5

11 kommentarer:

  1. Sånna här testinlägg gillar jag verkligen!! :) Det är så kul att se vad andra ger för betyg.. måste anordna en testkväll även jag :) Kul läsning!

    SvaraRadera
  2. Det ser ut som om ni har haft det tokmysigt!

    Har du turen att ha julgalna väninnor, eller blev de förvånade över temat? :-)

    SvaraRadera
  3. Jag var inte så förtjust i tanken på kaffeglögg eftersom jai inte dricker kaffe tänkte ändå köpa men nu tror jag inte det, erat betyg var inte bra och kall glögg näää.

    SvaraRadera
  4. Åh, vilken härlig söndag!
    Alltid kul med test. Intressant att ni fick samma resultat som vi fick här hemma på glöggen;
    "inte någon höjdare direkt".

    /J

    SvaraRadera
  5. Rolig läsing alltid skoj att veta vad andra tycker. Kall glögg nä inget för mig glögg ska va varm tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Vilket jättetrevlig idé, tyvärr hinner jag inte med att arrangera något liknande i år eftersom flera adventmingelkvällar är inbokade men nästa år skall jag göra något liknande :-)

    SvaraRadera
  7. Underbart inlägg! Intressant :) Jag får nog dra ihop några kompisar och ha lite testning jag med, närmare jul :)

    SvaraRadera
  8. Vad mysigt!

    Är riktigt, riktigt sugen på att smaka blossaglöggen och juleskummet med polkasmak!

    SvaraRadera
  9. Åh gud vilken härlig ide! Super mysigt låter det som.. som du såg, så fick inte polkan några bra betyg hos oss heller ;)

    SvaraRadera
  10. Oj att nykomlingsjulmusten kom först förvånar mig! Den kanske man ska ta och testa i år då!

    SvaraRadera
  11. Åa vilket härligt julproduktstest!:D

    Men vart hittade du Bjäre julmust? Nu vill jag ju prova den..

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...