onsdag 19 oktober 2011

Julblomster

Vet inte hur det är med dig men några gröna fingrar har jag aldrig ägt. Diverse krukväxter har passerat  hemmet men tyvärr med samma dödliga utgång. Förstått att det enda jag kan hantera är snittblommor. Men vid jul däremot står det fullt med växter och blommor lite överallt i lägenheten. Väldoftande hyacinter, ståtliga amaryllisar och spröda, söta tazetter. Idag besökte jag min lokala blomserhandel på gatan och jag blev lockad att ta med mig hem några fina vinterväxter. Men, vis av erfarenhet, ska jag vänta lite. Synd om de försvinner innan vi ens har tänt första ljuset i adventstaken.

Härliga cyklamen i juligt röd färg. Visst är dessa mosshjärtan söta. Fina till blomstersilleben

Maffiga azaleor



Men jag har nu pluggat på lite om Cyklamen och Azalea. Kanske de kan överleva hos oss ändå...

SÅ SKÖTER DU DIN CYKLAMEN
• Blomman är känslig för vatten på rotknöl, blad och knoppar, som lätt ruttnar. Ett knep är att plantera om den i lerkruka direkt när du har tagit hem den från affären så minskar risken för övervattning.
• Strunta helt i att vattna uppifrån, en skvätt på fatet eller i ytterkrukan är bäst. Eller ställ krukan i ljummet vatten några minuter. Häll bort överskottsvatten efter en stund.
• Blomman vill egentligen ha det ganska svalt, runt 16 grader och gärna lägre på natten. Men vår rumstemperatur duger gott om den får stå ljust och utan direkt sol.
• Ge näring en gång i veckan så länge den blommar. Ta svagare dos än till andra blommor, annars ökar bara bladverket.
• Ta bort vissna blommor och blad ända nere från knölen. Skaftets brottyta saftar sig och blir lätt en grogrund för mjöldagg. Snurra skaftet och ryck till.

SÅ SKÖTER DU DIN AZALEA
• För att få största möjliga glädje av sin azalea ska man välja en planta där knopparna visar färg, gärna med ett större antal blommor utslagna. 
• En azalea vill stå ljust men då den inte uppskattar torr värme placeras den hellre på ett bord innanför fönstret än direkt ovanför elementet. 
• Azalean får aldrig torka upp i jordklumpen, för då faller alla blad av och plantan ger upp. 
•Azalean vill ha jämn fuktighet. Antingen kan den vattnas lite varje dag eller så sänks rotklumpen ner i ljummet vatten ca 5 minuter när jorden börjar kännas torr. 
• Ljus och sval placering med jämn fuktighet förlänger blomningstiden.

Fakta från icakuriren.se och odla.nu

5 kommentarer:

  1. sv: Ska absolut posta det bästa receptet och tipsen snarast! Har som sagt var aldrig gjort dem förut så det ska bli lite kul. Har du?

    SvaraRadera
  2. Azalean är klart svårast att sköta,
    men en av de vackraste också.

    SvaraRadera
  3. sv: Tack så jättemycket för grattishälsningen! :)

    Ja jag äger då inga gröna fingrar och jag kommer nog aldrig få det heller. Attans att man inte kan önska sig det i julklapp... ;)

    SvaraRadera
  4. Lägger till dig i min blogglista så jag inte missar alla blomster hos dig i jul ;) Själv är jag allergisk mot hyacinter och julstjärnor =( och väldigt duktig på att ta död på de flesta blommor!

    SvaraRadera
  5. Det här inlägget skulle jag ha behövt för ett par dagar sedan, jag lyckades nämligen ta död på en fin Cyklamen svärmor kom med. Hoppas hon inte frågar efter den. Snittblommor lever längre än planterade hemma hos mig.

    Sv: Jag hann tyvärr aldrig till underbara Liberty så jag vet inte hur de har det med julgrejer, fast det finns ju annat än jul;) Just det värt att tänka på är att inga affärer öppnar före 12 på söndagar, det brukar jag själv alltid lyckas glömma bort.

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...