måndag 3 oktober 2011

Brädad i spel?

Jag älskar att spela spel. Alltså brädspel i hop med andra. Som barn lockade jag ständigt vänner och bröder att spela Den Försvunna Diamanten, Mastermind, Cluedo, Kalaha, Sänka Skepp med mera, med flera. I går laddade jag ner Wordfeud till min telefon och satte igång. (Läs om spelet här i SvDs artikel) Alfapet är ännu ingen favorit, kom sent in i mitt spelliv, så jag hade inga jättehöga förväntningar. Men jag förstår att det blivit en succé. Ett helt digitaliserat spel som ändå känns som gammalt hederligt brädspel. Jag var säker på vinst till de sista två vändorna, då tog min anonyme motspelare "Flaggo" viktiga poäng och jag fick se mig som brädad. Vet inte om jag fastnar i detta. Tog mycket tid, man måste var tillgänglig och inte bli avbruten av barnskrik eller utspillna makaroner. Och sen blir man introvert, inget samspel med sin motspelare och det är det jag älskar med brädspel, att man spelar tillsammans, ett sätt att umgås.

I min familj har vi ofta haft ett nytt spel vid jul, kanske som nån fått i julklapp. Då samlas vi alla runt det och spelar. Perfekt under senare delen av julhelgen då man kanske inte orkar prata så mycket längre... Spelet Retro, som syns på bilden nedan, var ett sådant. Yngsta äldre brodern gav det till mig för några år sen och på annandagen hade jag en Champagne&Snittar-kväll med släkten hemma i min singellya. Perfekt spel då det var nått för alla åldrar.










Här ser ni vår spelsamling. Just nu samlar den mest damm om jag ska vara ärlig. Men till jul, då jäklars, då ska det kivas. I somras köpte jag två spel på loppis i Skåne: Twister och Råttfällan. Fick båda för tio spänn! Kan se framför mig mina brorsbarn trilla över farmor i en omgång Twister...

Så ett litet julklappstips: Köp ett brädspel. Håller i evigheter (vi spelar fortfarande på pappas spel från 40-talet!) och kan skapa minnen för generationer!

3 kommentarer:

  1. Vi brukar också spela spel vid jul. Ingen jul utan sällskapsspel tycker jag, vi brukar också införskaffa ett nytt spel till jul.

    SvaraRadera
  2. Vi spelar mest kort med familjen. Tyvärr. Men annars älskar jag Carcassonne och Munchkin. Carcassonne funkar dessutom utmärkt, om inte bäst, när man bara spelar två personer.

    SvaraRadera
  3. Skoj som tusan. Är på jobbet så jag tar den effektiva vägen: kolla i kategorin julklappstips hos mig, har skrivit om dem båda där

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...