måndag 28 november 2011

Himmelska toner

I går var det första advent och det var så bra som jag hoppats på. Tomtens Dotter (eller Erica som vi nu fått veta att hon heter ;)) påminde mig om att jag måste berätta om adventskonserten jag var på. Jag har ju tidigare förklarat min kärlek till just adventskonserter.

I år blev det premiär för Gustav Vasa kyrka. En stor luftig kyrka med fantastisk akustik. Valet föll sig på att den ligger nära oss och det vankades flera olika körer. Jag vet inte vad det är men jag blir alltid lite svag i knäna när jag hör stämsång och jag blev inte besviken. Snarare överväldigad. Jätteduktiga 4.e-klassare från Adolf Fredriks musikklasser regerade!

Hört att Svenska kyrkan ska locka ny publik med lite pimpade gudstjänser i form av discoljus och igår såg jag en version av det. Då det var pampiga passager i olika musikstycken förstärktes det med plötsliga discokule-effekter i kyrkorummet. Nja... det var inte helt okej, lite töntigt. Så där discoaktigt som det var när klassen ordnade minidisco i mellanstadiet...

Och det klumpade sig i halsen när alla 3 körerna sjöng "Bereden väg för herran" som det alltid gör. (lyssna nedan) Ja, jag var mycket nöjd och vi skyndade hem och satte på glöggkastrullen för att verkligen maximera adventskänslan. Första advent får 5 tomtar av 5 möjliga. Det blir tufft för uppföljarna 2, 3 och 4...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...