onsdag 24 oktober 2012

Väninnepanelen testar, bakar och mumsar

7 glada brudar satte sig runt det runda bordet och såg längtansfulla ut. Förra året gjordes det ett stort test med flera nya julprodukter men i år ville jag göra nått annat.

Först: Blossas årgångsglögg skulle avnjutas iskall med isbit och ångande varm och vi skulle hitta den perfekta snitten/tilltugget till. Skulle ädelostrullen med päron- och valnötsmarmelad, dadeln inrullad i bacon eller mörk choklad passa bäst?
Sen: baka och smaksätta muffins för att få fram den ultimata julmuffinsen. Detta var inte väninnepanelen beredd på så det var nog med skräckblandad förtjusning de rullade upp ärmarna och måttade smör och mjöl.



Vi börjar med glöggen, den kalla. Alla höll med om att det var som att dofta på och dricka Martini Bianco och det är ju i och för sig inget fel men det var lite oväntat. Många var förvånade att det inte kändes så hög alkoholprocent som glögg annars kan göra. Fräsch, god, kryddig och all round. Till den kalla var det bra med salta tilltugg.

Med varm glögg blev det en helt annan upplevelse. Här stack alkoholen till i näsan, som brukligt är, och citrusen lämnade större eftersmak. Blev tydligare glöggsmak när den hade värmts. Ingefäran tycktes vara allt för svag både kall och varm. Här passade faktisk både salta och söta tilltugg bara det inte var för söta. Några tyckte att dadlarna i bacon blev för sött trots det salta baconet.


Slutsats: Kall glögg var bäst för det kändes en god och fräsch fördrink med passande salta snittar. Varm glögg var härligt juligt men smaken var inte för originell för att vara allt för annorlunda än de vanliga Blossa. Mörkchoklad, saffranskakor och saltare snittar fungerar bra.

Sen var det muffinsbak i kvadrat! 

Med ett basrecept uppdelat i 6 bunkar skulle var och en göra Den Ultimata Julmuffinsen. En djungel av smaksättare, tillbehör och dekorationspynt fanns att tillgå. Väninnorna var i början mycket tvekande och lite oroliga men när det börjades mala polkagrisar, provsmakas nougat och mumsas marshmallows var det hela i gång. Vanilj, pepparkaka, choklad och saffran blev baserna och sen satte bara fantasin stopp för kombinationerna.

Ingredienser på plats och sen en salig röra av smaker och toppings. Allt från polkagrisar till pistagenötter via sagolik nougat och lyxchoklad...




Nja, nougat inne i muffinsen var väl ingen höjdare, men ovanpå var bra, bara bakverket fått svalna.






Pepparkaksmuffins med pistagenötter och tranbär. Saffransmuffins med äpple och choklad


Sådana dofter, känner ni??



Jag är mycket stolt över min "chokladdröm i vinterskrud"
Några vändor i ugnen och i pyntverkstaden senare stod där 24 pimpade muffins och lockade. Vilket tufft uppdrag! Som förvånande tvåa kom chokladmuffins med malda polkagrisar i smeten men tillslut hade vi en vinnare: Pepparkaksmuffins med äppelbitar dekorerad med kristyr, tranbär och mandelspån. Kära Maria, du blev vår mäster-bagarinna! Well done!

Bland alla dessa godingar vann en riktig juling! 
Återkommer med recept för detta inlägg blev nu alldeles för långt!

15 kommentarer:

  1. Men ÅÅÅ det måste ju vara en höjdare med tranbär och pepparkaka. Det låter supergott :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig kväll och rolig grej! Jag ska flytta tillbaka till Stockholm och bjuda in mig själv nästa gång ;)

    Sv: Den där salladen verkar intressant och JA; vi älskar sill!!

    Nästa år får du ha julkortsparty med glöggprovning - då hinner du komma ikapp med "julkortandet" =)
    Ett år hade jag med gamla jobbarkompisar. Jag delade in alla i grupper och sedan fick varje grupp ett pepparkakshus att dekorera - det var jättekul.

    Nä, nu måste jag nog jobba lite. Kram och tack!

    SvaraRadera
  3. Jisses, man blir ju avis det blir man allt! Fastnade även jag för tranbärsmuffinsen. Verkar vara en toppenkväll. Min omgivning är tyvärr inte fullt så "på" gällande julen, men det blir nog glöggmingel i alla fall, hoppade över förra året och det känns inte alls bra. Ikväll ska jag iaf testa Ikeas alkoholfria äpple/ lingon och sitta på händerna för att inte redan nu börja julbaka ;)

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig kväll ni måste ha haft! Låter helt suveränt, vilken rolig idé.

    Chokladmuffin med malda polkagrisar i lät onekligen jättegott.

    SvaraRadera
  5. Men åååh, det ser ut som att ni haft en toppenkväll! Vilken kanonidé alltså :)

    SvaraRadera
  6. Vilket test du satte dem på! kul idé.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  7. Men lägg AV - jag vill vara din väninna haha. Vilken kväll! Den där chokladkreationen du skapade ser ut att vara helt i min smak ;-)

    SvaraRadera
  8. sv: Visst - du ska få ett exklusivt SIGNERAT ex.

    "Till min själavän i julnörderier - må hennes juliga kuddar sakta, men säkert fylla hennes liv med färg och glam"- ska det stå ;)

    SvaraRadera
  9. Nä är det sant ?
    Vad roligt !! :)

    Åh jag hade också velat vara med när ni gjorde alla tester ! Riktigt rolig idé och mysigt om inte annat. :)

    SvaraRadera
  10. Å nu fatta jag varför jag var den enda som gillade årets Blossa=P Martini blanco- galning som jag är=D

    Å era muffins såg ju syndigt goda ut=D

    SvaraRadera
  11. Vad mysigt det ser ut! Ska nog också samla alla tjejer och smaka glögg och baka nytt julgodis snart (synd bara att dom tycker jag är galen som vill göra det i Oktober, haha)

    SvaraRadera
  12. Åh, vad roligt ni verkar ha haft!

    SvaraRadera
  13. Guuud så gott det ser ut :) jag gillar designen på "chokladdröm i vinterskrud". Älskar småflingorna!

    SvaraRadera
  14. Vilken rolig idé. Jag skulle gärna velat vara med. Men jag tror din var finast

    SvaraRadera
  15. Alla ser hur goda ut som helst! :)

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...