måndag 31 december 2012

Sätta tazetter

En favorit bland julblommorna är tazetter. Det blir långa smala stänglar med söta små vita stjärnblommor. Sen doftar de underbart tycker jag. De tar några veckor på sig men man ser hur de gror dag för dag.

Jag föredrar att odla dem i marmorkross men du kan välja tex små leca kulor. Lägg ett tunt lager i botten av den vas eller fat du vill plantera dem i. Jag vill ha en vas för stänglarna blir långa och då är en vas bra. Lägg på lökarna och sen häller du på mer sten tills de täcker lökarna till hälften. Var inte orolig för att löken verkar gå åt sidan, den rättar snabbt till sig. Ställ dem gärna ljust och svalt för då blir de inte så långa och svajiga. De behöver mycket vatten så vattna ofta.

Så här ser det ut i ett av fönstren just nu. Amaryllisen drar i väg duktigt, kanske lite väl duktigt... Sen så börjar jag ana att löken var felmarkerad i butiken, ser inte så röd ut. En hyacint har jag satt i en glaskupa på fötter, inte för att den behöver det, bara för att det blev snyggt. Sen en liten fejkgran. Har MYCKET svårt för fejk men den charmade mig så jag var tvungen att köpa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...