måndag 31 december 2012

Saffransbullar till advent

I går var det ett efterlängtat bullbak. När jag lämnade barnen på förskolan gick sonen stolt fram till en av pedagogerna och förklarade: efter dagis ska jag å mamma baka gula bullar! Och väl hemma igen hade vi knappt fått av oss de snöregniga ytterkläderna innan vi började smula jästen i degbunken. Å, som jag längtat!!



Receptet är det jag hållt mig till de senaste, ja säkert tio åren, för det har funkat för mig. Men nu ville jag göra adventsbullar och då passar det sig inte med kusar och russin tyckte jag så det fick bli knutar och med två olika fyllningar; mandelmassa och nötkross. Nötkrossen vann med hästlängder!

Gör så här: Smula 50 g jäst i en bunke. Smält 100 g smör i en kastrull och häll sen i 5 dl mjölk. Värm till fingervarmt. Häll smör- och mjölblandningen över jästen. Och nu en viktig sak: ta med slickepott ut allt ur kastrullen, salt sjunker nämligen och den maffiga smaken vill man inte missa! Rör runt tills jästen lösts upp. Tillsätt sedan 1 g saffran (2 påsar ), 250 g kvarg, 1 1/2 dl socker, 3/4 tsk salt och ca 17 dl vetemjöl. Arbeta med degen tills den blir smidig och glansig. Låt jäsa under bakduk ca 40 min. Sätt ugnen på 225°.

Gör fyllningar. Jag gjorde då två olika så vill du ha samma för hela satsen dubblar du mina fyllningsmått. Mandelmassan: Blanda 125 g mandelmassa med 125 g smör i en liten skål. Jag grävde runt med nävarna. Nötkross: finhacka 3 dl blandade nötter och lägg i en skål. Klicka ner 5o g smör och blanda i hop till en massa. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela den i 2 delar. Kavla ut en i taget till en rektangel, 40X30 cm. Mandelmassebullar: bred på över hela ytan. Nötkross: bred först ut 50 g smör över ytan och sedan fördela nötkrossen, strö över med 1-2 dl strösocker.

Vik degen tre gånger på längden så det blir som en långsmal och platt limpa. Kavla till allt så den blir tunnare och högre, skär sedan remsor, 2 cm. Gör en knut och lägg i formar, på bakplåtspapper eller smörad plåt. Blir ca 35-40 bullar. Låt jäsa ca 30 min under bakduk. Vispa upp 1 ägg med 1 msk mjölk och pensla bullarna när jästiden är ute. Mjölken gör att bullarna inte sjunker ihop. Garnera med pärlsocker eller mandelflarn Grädda i mitten av ugnen 5-8 min. Låt svalna på galler.

Jag har tittat på de där snygga bullarna man kunnat köpa på flådiga caféer som haft "egengjorda muffinsformar" och tänkt att det ville jag prova. Blev ganska bra och ser lite mer inbjudande ut. Vek och rev ett bakplåtspapper i 6 remsor och sedan en gång på mitten. La två remsor som i ett kors över varje hål muffinsplåten. Och sen när bullknuten kom på så sjönk papper och bulle ner på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...