måndag 31 december 2012

Julmys med smarriga kastanjer

Nu är dom här! Kastanjer finns nu att köpa i butikerna och jag gottar mig rejält. Min absoluta favorit jullåt är Christmas Song av Nat King Cole och de första textraderna är som följer:

Chestnuts roasting on an open fire, Jack Frost nipping on your nose,
Yuletide carols being sung by a choir, And folks dressed up like Eskimos.


Åh, jag kommer i stämning på en gång! Och just det där med Chestnuts roasting on an open fire skapar bilder i huvudet om en stor eldstad med renfäll framför och tindrande ögen. Jag vet inte om låten inspirerat mig men jag har sedan några år varit galen i att äta kastanjer och det är verkligen som kräftor och clementiner, att det är säsongsbetonat.



Men inte behöver du en Open Fire för att rosta dem, nä - en vanlig ugn går alldeles utmärkt.

GÖR SÅ HÄR: Sätt ugnen på 200 °C. Kryssa 15-20 st kastanjer med en vass kniv så att krysset blir ca 2 cm brett. Se till att du kommer igenom skalet. Fyll en ugnsfast form med 1 cm djupt lager grovsalt och ställ nu ner kastanjerna i saltet med kryssen uppåt och skjuts in i ugnen i mitten i ca 45 minuter.

Under tiden de rostas gör du en smörblanding. Ta fram 75 gram smör och låt bli rumsvarmt. Sen strör du över 3 nypor flingsalt och blandar i. Om du vill så kan använda smaksatt salt eller örtkryddor för att sätta fart på smöret. Jag gillar dock då det bara är salt. När kastanjerna är klara tar du ut med och låter svalna något, de ska ätas ljumma.

Ställ fram hela fatet, smöret med smörknivar och ett skalfat. Nu är det bara att slå sig ner och börja skala och njuta. Se till att få av det tunna innerskalaet också. Bred på en klick smör och se hur det smälter och skynda in i munnen. Njut!





En annan kastanjefavorit är plättar med kastanjepuré och grädde. Det blir som små bakelser men med stor smak.

GÖR SÅ HÄR: För en bakelse behövs 6-8 plättar (nygräddade/uppvärmda färdiga) Vispa grädde men inte för hårt, vill ha den len och krämig. Ta hälften av plättarna och bred på 1 msk sötad kastanjepuré på varje. Lägg på en till plätt och bred på grädde och varva sen till du nått den höjd du önskar. Avsluta med att pudra över florsocker.



Under tiden du stökar i köket kan du njuta av Nat King Cole. På med förklädet och höj nu volymen.
Ps, älskar denna tidiga musikvideo! Helt stilla kamera, han är ruskigt osäljig, står med armarna i kors och med ett leende som är svårtolkat. Love it!



[youtubeplay id="__kQ1PCP6B0" size="large"]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...