måndag 31 december 2012

Dags att sätta hyacinter

Nu är det hög tid att ta tag i julblommorna speciellt om du vill ha hyacinter till advent. Jag har satt tazetter och amaryllis som jag satsar på ska vara perfekta till jul men hyacinter, de kan få blomma och dofta hela december. Det är några riktiga stämningshöjare!

Vitt är ju fint och så men jag vill verkligen inte göra avkall på hyacintdoften så jag köper mörkblå hyacinter för ju ljusare färg desto svagare doft. Har både vit och grön mossa, vet inte vilken jag tycker bäst om, så jag garderar mig... Jag har småkrukor som hyacinterna brukar få husera i men vanliga gamla syltburkar går minst lika bra. Fyll på med jord om det behövs, täck med mossa.



Sen är jag ju väldigt svag för julgrupper. Men inte dem man köper i butik med plastade korgar och tomtar på pinne utan grupper där man själv får skapa sitt landskap. Här blev det en låg glascylinder med fem hyacinter i grön mossa och två värmeljushållare på spett. Inga konstigheter utan bara rätt upp och ner. Jag räknar med stora dofter från denna lilla grupp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...