måndag 31 december 2012

Knäck i strutar - supersnyggt och superenkelt

Knäck är nog ett favoritgodis hos många men de där små knäckformarna är ju lite väl puttiga, eller hur? Ville testa att göra strutar av bakplåtspapper, sådana man köper på marknader fast med pinnar i, som klubbor.



När jag började tänka på hur jag ville ha dem undrade jag hur jag skulle lösa det där med att de skulle stå upp. Att hälla i knäcken och sen lägga dem ner? Nä, det kändes vanskligt så jag testade att fylla en form med mjöl att ställa strutarna i. Det gick alla tiders!

Strutarna gjorde jag av bakplåtspapper som jag rivit i rutor, ca 6 x 10 cm. Då tejp inte fäster på detta papper lät jag bli och satte ner dem i mjölet och då stannade de i den formen. Tänk bara på att mjöllagret behöver vara högt. När du häller i knäcken blir det lite spill på kanterna, om du inte är vansinnigt stadig så klart, men det gör inget. Knäcken fäster inte på pappret så knäckdropparna är bara att pilla bort.





När de svalnat och stelnat virar du ihop papperstopparna som på kolor. Nästa gång jag gör dessa, för detta var absolut inte första och sista gången, kommer jag nog ha något mindre knäck i, då blir dessutom papperssnudderutten ovan på supersnygg :) Kanske prova att stopa ner en kapad grillpinne, så det blir som klubba...

Hur jag gjorde knäcken? Standard receptet med 2 dl grädde, 2 dl strösocker och 2 dl sirap i en kastrull. Låt koka upp under omrörning och koka tills knäcken kommer upp till 125°C eller tills det klarar ett kulprov.

Nu gjorde jag inte det men man kan ju med fördel toppa knäcken med krossad polka eller hackade nötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...