fredag 7 september 2012

Blossa 2012

Jag hade rätt! Eller i alla fall 50% rätt i min gissning. Då releasen skulle vara på Östasiatiska museet och inbjudan gick i rosa gissade jag på ingefära och minsann, det var det. Och med yuzu. Och vad i hela världen är yuzu undrar nog många. Det är en citrusfrukt som växer i Japan och tydligen vansinnigt sur och fylld med kärnor. Pressas till juice och används som vi använder lime och citron.

Flaskan signalerar verkligen Japan och dess kultur. Med på plats var de duktiga formgivarna men även den japanska konstnärinnan som skrivit 12 med tusch och pensel. Hon var så bedårande, så kort att hon knappt syntes. 

Efter en fin presentation av historiken av årets dryck fick alla i lokalen det de väntade på, att få smaka. I små sake-koppar serverades den kall. Med stor andakt och förväntan skålades det. Förra årets Arabicaglögg blev aldrig en favorit men denna dryck var helt i min smak. Smakade mycket glögg, vilket är viktigt, och med en stark syra från yuzujuicen. Ingefäran var dock inte så framträdande. Vet inte om det beror på att vanlig glögg har ingefäratoner så att det försvann. Har dock förhoppningar om att ingefäran kanske kommer fram mer när glöggen värms. Återstår att se.

Årgångsglöggen finns i beställningssortimentet fr o m 14/9. 




Till den syrliga glöggen serverades det fantastisk mat där det hade komponerats spännande rätter med både japanska smaker och svenska jultoner. Maten kom från min favoritsushirestaurang Råkultur.




På andra sidan av rummet fanns det mer mat och denna gång lite mer svenska julsmaker men med en familjär touch. Bakom detta stod söta Johanna Westman för. Hon visade att man kan servera grönsaker på ett roligt vis, att trycka ut grisar och hjärtan ur rätticka med små pepparkaksformar. Så himla kul!

Det är tioårsjubileum för Blossas årgångsglögg. Det är ingen dålig uppställning när man ser alla på rad. Nån som har alla sparade där hemma?

En stor behållning av dagen var också att jag äntligen fick träffa en julbloggare irl. Erica - Tomtens dotter stod i egen hög person där och jag tog direkt häng på henne. Hon är ju vid det här laget van minglare. Bannar mig så att jag inte fick en bild på oss båda, det hade varit kul att lägga upp.

Med sig när man gick fick man en japansk påse med en flaska av årets glögg och en annan nyhet, alkoholfri glögg. Fick även en folder med information och alla recept på maten vi blev bjudna på. Det måste så klart lagas och läggas upp.

Nu är det bara att boka en väninnepanel och låta den sätta sitt betyg

14 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg!! Låter som en toppendag med Blossa :) Jättekul att höra från någon som smakat glöggen redan också!

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken mysig dag det verkar ha varit! Spännande smak, betydligt mer positiv till denna än förra årets så denna ska nog inhandlas och smakas till första advent! :)

    SvaraRadera
  3. Härlig dag! Lite försmak såhär i september.
    Jag längtar tills man får smaka - gillar ju ingefära och om den också smakar mycket glögg är det ju bara plus i kanten!

    SvaraRadera
  4. Ja det va både kul och proffsigt att du prickade rätt, tack för en trevlig lunch! Kram Caroline

    SvaraRadera
  5. Vad kul att få gå på nåt sådant, inte för att jag är någon direkt glöggdrickare men det verkade vara supermysigt. Ett stort plus är ju dessutom att få träffa en annan julbloggare

    SvaraRadera
  6. Åh, vad kul! Hade gärna varit med!

    SvaraRadera
  7. Åh det ser ju verkligen helt underbart! längtar till vi andra också får smaka den :)

    SvaraRadera
  8. Förstår att det var en otroligt kul dag! Ingefära är tyvärr inget som lockar mig men om den som du skriver inte framträder så mycket vågar jag mig på att provsmaka.

    SvaraRadera
  9. Gaaah, svider hard core inombords av avund...:)Låter helt underbart! Jag är såå nyfiken på årets glögg- den låter som en hit! :)

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Har du provat den varm, eller avvaktar du väninnepanelen? Jag kunde så klart inte vänta :-) Den blev godare varm tyckte jag.

    Jättekul att träffas! Och tack för kolan, jag har inte hunnit smaka den ännu (snålar lite och väntar till jag är själv haha)

    Kram

    SvaraRadera
  11. Skulle vilja vara med där...
    Posta gärna testresultat så snart ni testat är nyfiken på denna sort.

    SvaraRadera
  12. Vilken grej för en glögg! : )
    Jag är inget glöggfan. Får mest ont i huvet av lukten. ; )

    Kul att du börjat dyka upp igen, julen är på ingång! Jag har redan beställt min första.

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  13. sv: Tack så jättemycket! :) Ja stolarna gjorde väldigt mycket för inredning, är verkligen supernöjd! :) Haha, jag förstår dig ang. julmusiken, tänk om mina arbetskamrater visste att´jag går runt och lyssnar på julmusik emellanåt, de hade trott att jag var galen! Men jag får ett lyckorus igenom hela kroppen när jag lyssnar på julmusik, så jag fortsätter lyssna i smyg tills det är "okej" för allmänheten ;)

    Åh gud va mysigt det här såg ut då! Riktigt avundsjuk! Gillar verkligen Johanna Westman, tycker hon verkar va en sån mysig person :)

    SvaraRadera

Skicka gärna en kommentar, hälsning eller tips.
Det är alltid välkommet!
Kram Helly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...